ANTROPOLOGIJA
SMRTI
Človeštvo se že od nekdaj
sprašuje »Kaj je smrt?«. S tem
vprašanjem se poraja tudi strah pred smrtjo, ki ga ljudje na različne načine
rešujejo. Tekom tega članka, se bom dotaknila teh najosnovnejših vprašanj in
problemov, ki se pojavljajo ob mislih na smrt..
Kaj je
smrt?
Smrt (lat. Mors) biološko gledano
pomeni prenehanje življenjske dejavnosti celotnega organizma s prenehanjem
življenjsko pomembnih središč kot so srce, respiratorni sistem in centralni
živčni sistem. Ta opredelitev pa marsikoga ne zadovolji, zato pojem smrti
predstavlja enega izmed temeljnih problemov in tematik, s katerimi se človeštvo
ukvarja že od začetka svojega obstoja. Ker je smrt zavita v tančico skrivnosti,
je človeštvo v vseh časovnih obdobjih torej v vseh kulturnih in civilizacijskih
stopnjah do sedaj, vznemirjala in prebujala različna vprašanja ter burila
domišljije oziroma občutja. Filozofi, različni znanstveniki in duhovniki
poskušajo že od nekdaj najti odgovore na ta starodavna vprašanja, ki so vselej
aktualna saj je celotna problematika človeške eksistence pod njenim pečatom.
Ker je človek edino zemeljsko
bitje, ki se zaveda svojega obstoja in svoje minljivosti, se ne more
sprijazniti z mislijo, da smrt pomeni konec njegove eksistence (obstoja), da je
neizbežna in se sprašuje »Ali bo s smrtjo
res konec mojega življenja, mojega razmišljanja in čutenja? Ali obstaja
življenje po smrti, mogoče v drugačni formi?« Na ta vprašanja skušajo
odgovoriti znanosti, ki se posredno ali neposredno ukvarjajo z metafiziko in
transcendentnimi problemi npr. filozofija, parapsihologija, teozofija, ezoterika,
spiritizem in podobno. S smrtjo se ukvarjajo tudi religije in različna poganska
verovanja saj je smrt eden izmed glavnih temeljev le-teh. Kljub različnim
hipotezam pa dokončnih odgovorov na ta vprašanja ne vemo, ker je smrt tako
onkraj našega razuma in čutenja, da si bomo znali na vprašanje »Kaj je smrt« odgovoriti le, ko bo
nastopila naša lastna smrt.
Smrt je integralni del našega
življenja. S to trditvijo želim poudariti predvsem dejstvo, da so različne
kulture (kot tudi naša) integrirale pomen smrti v jezik, umetnost, religije,
vrednote in obrede. Nenehno mislimo nanjo, zato lahko rečemo, da predstavlja
antropološko konstanto. Zavedamo se, da je človeško telo minljivo, umrljivo,
zato neprestano iščemo načine kako bi svoje življenje podaljševali v
neskončnost. To obupno iskanje se je odražalo že v času, ko je Dimitrij
Mendelejev sestavljal prvi periodni sistem kemijskih elementov. Takrat so se alkimisti
trudili odkriti »kamen modrosti«, ki bi imel sposobnost dati človeku
nesmrtnost.
Tudi dandanes človek teži k
večnosti in ohranjanju telesa v brezhibnem mladostnem stanju, kar nam odlično
dokazujeta medicina in znanost. Uspelo jim je najti morebitno rešitev, ki pa je
še zelo vprašljiva in sicer hibernacija (zamrzovanje teles). Človek, ki ima
trenutno neozdravljivo bolezen, bi se s hibernacijo lahko zavaroval in ohranil
tako dolgo, dokler znanost ne napreduje.
Ena izmed funkcij večine religij,
predvsem vzhodnih (budizem, hinduizem, brahmanizem..), je, da naredijo dejstvo
končnosti človeku bolj prijazno in bolj sprejemljivo s pomočjo različnih
naukov, zgodb in prispodob. Nekatere religije kot je npr. krščanstvo uporabljajo
smrt kot sredstvo, da bi se ljudje držali določenih smernic, ki jih je
postavila vera.
Vsa verstva oz. religije
poudarjajo pomembnost razmišljanja o smrti in posmrtnem življenju.
Posmrtno življenje so nam
poskusile pojasniti z naukom o dualizmu duše in telesa, ki so ga v času
sholastike prevzele od antičnega grškega filozofa Platona.
Platonov
nauk o dualizmu duše in telesa
Človeško bitje je sestavljeno iz
telesa in transcendentalne substance – duše. Trdi, da je duša princip življenja
in da gibanja brez duše ni, kar pomeni, da je duša gibalna sila telesa brez
katere to telo nebi imelo nobene funkcije. Naloga telesa je, da posluša dušo in
ji služi, dokler sta skupaj. Medtem ko je telo neka materialna substanca, je
duša breztelesna, nevidna, obstajala je že pred zemeljskim bivanjem in bo
obstajala tudi po smrti čemur pravimo drugače tudi posteksistenca.
»Torej je duša najbolj sorodna temu, kar je božansko in neumrljivo in
izvenčutno in enovito, nerazkrajajoče, vedno stalno in nepreminljivo, telo pa
je najbolj podobno temu, kar je človeško in umrljivo in čutno, razkrojno, večno
nestalno in preminljivo« (N. Miščevič, 2006)
Platon nam je želel povedati, da
je duša neminljiva in telo minljivo. Iz tega sledi, da je duša potemtakem
sposobna samostojne eksistence in duševnega življenja brez kakršnekoli pomoči
telesa. Ko telo umre, je duša sposobna zapustiti telo in ni uničena. Ali bo
imela življenje povezano s čutnim zaznavanjem ali bo odvisna od drugih vzrokov
in vplivov, ne vemo saj nimamo nobenih verodostojnih podatkov in dokazov.
Poznamo le pričevanja ljudi, ki se naj bi spominjali svojih prejšnjih življenj.
Vsekakor nas takšna pričevanja privlačijo zaradi naše radovedne narave in
upanja, da smrt ne pomeni našega konca.
Če se sama zazrem v preteklo in sedanje
razmišljanje o smrti oziroma posmrtnem življenju, menim, da bi bilo večno življenje
do neke mere zanimivo, hkrati pa se mi vedno znova pojavlja vprašanje »Kaj bi
počela vso večnost?«.
Janja Krajnc
VIRI IN LITERATURA
- Južnič, Stane, Antropologija, DZS, Ljubljana 1987, str. 179 – 183
- Južnič. Stane, Antropologija smrti, FDV, Ljubljana 1991
- Miševič, Nenad, »Platonova samokritika«, v: Filozofija za gimnazije, Mladinska knjiga, Ljubljana 2006, str. 160 – 161
- Nagel, Thomas, »Smrt«, v: Za kaj sploh gre?, Zelo kratek uvod v filozofijo, Republiški izpitni center, Ljubljana 1995, str. 65 - 70
Ni komentarjev:
Objavite komentar